Waarom al jouw beslissingen vertroebeld zijn

Als ondernemer wordt dagelijks van je gevraagd om doorslaggevende keuzes te maken. Je hersens draaien op volle kracht. Soms beslis je op basis van data, in andere gevallen op gevoel. En hoe groot is de kans dan dat je het bij het rechte eind hebt? Wist je dat de keuzes die je maakt worden sterk beïnvloed door bepaalde neigingen die zijn ingebakken in ons gedrag en onze besluitvorming. Door daar bewust van te zijn kun jij komen tot nog veel betere beslissingen.

Gevalideerd leren

Als Startup heb je tegenwoordig meer gebruikersdata beschikbaar dan ooit. Gevalideerd leren is de huidige norm voor een succesvol business model. Lean Startup en Growth Hacking zijn verheven van techniek tot mindset. Je maakt vooral beslissingen op basis van data, experimenten en gevalideerde hypothesen. 

Intuïtie

Maar in andere gebieden laten die zelfde founders deze mindset van gevalideerd leren compleet los en vertrouwen op hun intuïtie, buikgevoel, vertrouwen ervaring.Bijvoorbeeld bij het vinden van een investeerder of het inschatten van hun kansen in vergelijking tot een concurrent. Eigen aannames regeren. Wat is er allemaal van invloed op jouw keuze? Hoe vertroebeld is je beslissingsvermogen?

Bias

Deze vertroebelingen noemt men een bias. Een bias kun je zien als een verkeerde keuze of aanname die in bepaalde mate voorspelbaar is. Een goed voorbeeld is muntjes opgooien: de kans op kop is statistisch onafhankelijk en elke keer één op twee, maar ons buikgevoel vertelt ons verkeerdelijk dat die kans veel groter is wanneer we net viermaal munt hebben opgegooid.

Top 5 Startup biases

  1. Planning fallacy – In het algemeen onderschatten we hoe lang we er over doen om een bepaalde taak te volbrengen.
  2. Homogeneity bias – We hebben de neiging om meer waarde te geven aan personen die meer op onszelf lijken dan aan anderen.
  3. Confirmation bias – De neiging om informatie te zoeken, interpreteren en onthouden die onze eigen aannames versterken. Ook bekend als tunnelvisie.
  4. Overconfidence effect – We hebben de neiging om onze eigen antwoorden beter in te schatten dan ze daadwerkelijk zijn. Voor bepaalde vragen waar we ’99% zeker’ zijn dat we het goede antwoord hebben gegeven, blijkt dat in werkelijkheid maar 40% te zijn.
  5. Optimism bias – We zijn overoptimistisch en schatten de kans van positieve gebeurtenissen in de toekomst hoger in dan negatieve. Ondernemers zijn hier 5x zo gevoelig voor dan de gemiddelde Nederlander.

Omgaan met biases

Hoe kun je nu omgaan met die biases? Tot een bepaalde hoogte kun je biases corrigeren. Bijvoorbeeld door een bepaalde opslag toe te voegen aan de te verwachten kosten zodat je aanname niet te rooskleurig is.

Worst case scenario

Scenario planning is een andere manier om met de positivism bias om te gaan. Door niet van je natuurlijke optimisme uit te gaan, maar een worst case scenario te schetsen, kun je bedenken welke maatregelen nodig zijn om met tegenvallers om te gaan.

Take away

Wees je ervan bewust dat biases invloed hebben op iedere beslissing die jij en anderen maken. Als je deze vooringenomenheid herkent en erkent kun je er rekening mee houden. Zo kom je als ondernemer tot betere beslissingen en maak je jezelf onderscheidend.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s