Crowdfunding voor bedrijfsfinanciering doorbreekt grens van 100 miljoen euro – Nu.nl

April 7, 2015 Inmiddels heeft crowdfunding voor meer dan 100 miljoen euro aan bedrijfsfinanciering opgeleverd. Het Nederlandse MKB ziet in crowdfunding vooral een kans om te voorzien in start- en werkkapitaal en heeft realistische verwachtingen t.a.v. het gemiddelde kapitaal dat met crowdfunding te verkrijgen is. Dit blijkt uit recente onderzoeken van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren en de Kamer van Koophandel.

Jaarlijkse verdubbeling

Crowdfunding adviesbureau Douw&Koren becijferde dat in 2014 maar liefst 602 ondernemingen succesvol gebruikmaakten van crowdfunding en daarmee gezamenlijk meer dan 51 miljoen euro ophaalden. Gijsbert Koren van Douw&Koren: ‘Crowdfunding voor bedrijfsfinanciering maakt een stormachtige groei door. We zouden bijna vergeten dat in 2011 nog geen miljoen euro door bedrijven werd gecrowdfund, en nog altijd verdubbelt deze markt jaarlijks.’

Gemiddeld 90.000 euro

Gemiddeld haalt een onderneming per crowdfunding campagne 90.000 euro op met crowdfunding. Koren: ‘De afgelopen jaren is dit bedrag steeds verder gegroeid. De sweet spot voor crowdfunding ligt momenteel tussen 20.000 en 250.000 euro, met uitschieters naar 1 miljoen euro. Gemiddeld investeren zo’n 100 personen per financieringsvraag.’

Realistische verwachtingen

Douw&Koren en de Kamer van Koophandel deden recent onderzoek onder 3500 ondernemers die aangaven de mogelijkheden van crowdfunding te willen verkennen. In het onderzoek werd gevraagd naar verwachtingen die deze ondernemers hebben t.a.v. deze snel opkomende financieringsvorm. Martijn Lentz, Kamer van Koophandel: ‘Ondernemers schatten vandaag de dag hun kansen met betrekking tot crowdfunding goed in. Ze weten niet alleen welk bedrag haalbaar is, maar ook welke voordelen crowdfunding nog meer kan opleveren.’ Ondernemers verwachten gemiddeld 87.000 euro te kunnen ophalen met crowdfunding. Daarbij zien veel ondernemers ook additionele voordelen zoals klantenbinding (42,5%), het vinden van nieuwe klanten (49%), testen of er behoefte is aan het aanbod (35%) of het sneller kunnen verkrijgen van vervolgfinanciering na een crowdfunding campagne (36%). Lentz: ‘Daarmee biedt crowdfunding voor hen een toegevoegde waarde ten opzichte van andere financieringsmogelijkheden. Waar nog wel wat te winnen valt is beter in te schatten hoeveel tijd een crowdfunding campagne kost en bij wie de ondernemer denkt het geld te vinden.’ Zo geeft bijna de helft van de ondernemers die crowdfunding overwegen aan uit het eigen netwerk minder dan 10 investeerders te verwachten.

Van pionieren naar groeimarkt

Simon Douw, Douw&Koren: ‘We zien dat crowdfunding van pionier- naar groeimarkt is bewogen. Dat merken we niet alleen aan de bedragen die worden opgehaald, maar ook aan een grotere bekendheid ten aanzien van crowdfunding onder MKB’ers. We zien het ook aan het feit dat crowdfunding platforms zich verder professionaliseren en zich verenigd hebben in branchevereniging Nederland Crowdfunding. Regulator AFM heeft deze groeimarkt ook op het netvlies, en publiceerde onlangs een rapport over hoe regulering kan meegroeien met de groei van de markt. Tot slot wordt er op 12 mei in Amsterdam Europa’s grootste Crowdfunding Congres georganiseerd. Tijdens dit congres gaan sprekers uit binnen- en buitenland in op bovengenoemde aspecten. Dit zijn allemaal zaken die tot voor kort niet voor mogelijk werden gehouden in Nederland, maar nu toch echt gebeuren in deze groeimarkt.’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s