‘Bedrijven haalden ruim 51 miljoen op via crowdfunding’

Ruim zeshonderd Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar samen meer dan 51 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Daarmee heeft het fenomeen in de afgelopen jaren al meer dan 100 miljoen euro opgeleverd.

Dat melden de Kamer van Koophandel (KvK) en crowdfundingadviesbureau Douw&Koren woensdag.
“Crowdfunding voor bedrijfsfinanciering maakt een stormachtige groei door. We zouden bijna vergeten dat in 2011 nog geen miljoen euro door bedrijven werd gecrowdfund, en nog altijd verdubbelt deze markt jaarlijks”, stelt Gijsbert Koren van het adviesbureau.

Gemiddeld haalt een bedrijf per campagne 90.000 euro op. Doorgaans steken zo’n honderd mensen geld in een enkel crowdfundingproject.

Realistisch

Mkb-ondernemers zien crowdfunding vooral als een manier om aan start- en werkkapitaal te komen. Ook hebben ze realistische verwachtingen over het gemiddelde kapitaal dat ze op deze manier kunnen ophalen. Ze denken gemiddeld 87.000 euro binnen te kunnen halen via een publieke campagne.

Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Kamer van Koophandel (KvK) en Douw&Koren onder 3.500 ondernemers.

Voordelen

“Ondernemers weten niet alleen welk bedrag haalbaar is, maar ook welke voordelen crowdfunding nog meer kan opleveren”, stelt Martijn Lentz van de KvK. Ruim twee vijfde (42,5 procent) denkt dat een dergelijk project ook bijdraagt aan klantenbinding. Ook het vinden van nieuwe klanten (49 procent) en de mogelijkheid om te testen of er behoefte is aan het aanbod (35 procent) zien de ondernemers als voordelen van crowdfunding. Daarnaast verwacht 36 procent sneller vervolgfinanciering te kunnen krijgen na een eerdere campagne. Dit maakt dat crowdfunding volgens Lentz een toegevoegde waarde heeft ten opzichte van andere financieringsmogelijkheden.

Tijd

“Waar nog wel wat te winnen valt is beter in te schatten hoeveel tijd een crowdfunding campagne kost en bij wie de ondernemer denkt het geld te vinden”, zegt Lentz.Bijna de helft van de ondernemers die een crowdfundingcampagne overwegen, denkt minder dan tien investeerders uit het eigen netwerk te kunnen halen. Douw&Koren schat dat crowdfunding wereldwijd in 2014 zo’n 12,5 miljard euro heeft opgebracht. In Europa ging het om ongeveer 2,5 miljard euro. Het adviesbureau denkt dat er in Nederland vorig jaar zo’n 63 miljoen euro is opgehaald. Onder dit bedrag vallen ook campagnes die niet door bedrijven zijn opgezet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s