The Leasing Society

Hebben we werkelijk behoefte aan om elke 2 jaar een nieuw producten te kopen of is leasen een betere optie? In maart 2014 was Judith Merkies te gast bij RTL programma Ondernemerszaken. Daarin stond het item “Alles is te lease” centraal. Maarten Bouwhuis is in gesprek met Judith Merkies, lid van het Europees Parlement, PvdA en auteur van “The Lease Society”. Judith heeft onderzoek gedaan en een publicatie geschreven of Europa toe is aan een nieuwe manieren van leasen voor consumenten, ondernemers en producenten?

Leasing is een nog veelal onbenutte kans voor ondernemers. Grondstoffen worden steeds duurder, waardoor producenten tegen hogere inkoopprijzen aanlopen. Tegelijkertijd zijn een aantal markten bijna opgedroogd of valt de verkoop erg tegen. Door een nieuw bedrijfsmodel te kiezen voor deze markten, door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van leasing, kost het een klant niet direct een zeer groot bedrag bij aankoop. Verschillende vormen maken leasing toepasbaar voor veel verschillende doeleinden. Met financial lease kan een klant de aankoop van een product uitsmeren over een langere periode, waarna het product zijn eigendom wordt. Operational lease gaat nog een stap verder door niet langer een product – bijvoorbeeld een koffiezetapparaat – te verkopen, maar dit te vervangen door een beleving of dienst: lekkere koffie, met alles wat daarbij komt kijken. Beide vormen hebben het voordeel dat de klant zijn vrije financiële middelen niet ineens hoeft te investeren in dure bedrijfsmiddelen en daarmee geld overhoudt voor andere investeringen. Ook voor een aanbieder biedt een leaseconstructie vaak meer financiële ruimte. Door samen te werken met een leasemaatschappij, die de financiering van het leaseproduct voor zijn rekening neemt op basis van een onderpand, kan de aanbieder de productie snel opvoeren.

Op dit moment ligt de bal nog vooral bij de aanbieder. Door klanten meer mogelijkheden te bieden beginnen ook zij langzaam de voordelen in te zien van deze nieuwe vorm van afnemen. Op termijn zullen we hierdoor steeds minder deel gaan uitmaken van de consumeereconomie waarbij we daadwerkelijk eigenaar zijn van alles waarvan we gebruikmaken. Maar komen tot een deeleconomie waar het aanbieden en afnemen van diensten centraal staat.

Lees hier de volledige publicatie: http://www.judithmerkies.nl/art/uploads/files/Brochure%20va%20p%203.pdf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s